• Beschrijving
  • Reis Plan
  • Inclusief
  • Exclusief
  • Reservering

Onze reisleider Pieter heeft 8 jaar in China gewoond en gewerkt en zijn liefde voor het land zie je terug in zijn reizen. Hij is telkens op zoek naar nieuwe routes en door toeristen onontdekt terrein en gezien de grootte van het land weet hij telkens weer een mooie onverwachte reis te ontwikkelen. Zo ook deze reis, die je misschien wel de route ’66 van China mag noemen en een dwarsdoorsnede van China is in meerdere betekenissen van het woord.
Via Pieter, die uitstekend Chinees praat, kun je makkelijk contact leggen. In sommige streken zullen ze je verbaast aankijken want daar zijn Europeanen nog een bezienswaardigheid.
China is een enorm land en net als wanneer je in Europa van de Noordkaap naar Gibraltar reist ontdek je de verscheidenheid aan klimaten, culturen, steden en landschappen in deze reis. En wie weet wordt je wel net zo verliefd op het land als Pieter.

Een dwarsdoorsnede van de landschappen van China met tropisch regenwoud in Xishuangbanna, rijstterrassen bij Yuanyang, unieke rotsformaties in nationaal park Zhangjiajie, de Yangtse, kolengruis en maïsvelden in het achtergebleven hart van China, Nanjiecun waar Mao nog wordt geflankeerd door Marx en Lenin, historisch Anyang, Beijing, stad uit de keizertijd én moderne metropool, Binnen-Mongolië, Harbin met zijn Russische invloed en, in de winter, het IJs en Sneeuw Sculpturen Festival en Heihe aan de Heilongjiang, een grensrivier met aan de overkant Rusland.
De reis bied je ook een dwarsdoorsnede van de Chinese geschiedenis. Met de 3.000 jaar oude orakelbeenderen die aan de wieg van de Chinese beschaving staan, een ruim 2.000 jaar oude mummie, karakteristieke Chinese architectuur uit de Tang en de Ming dynastieën, de Japanse bezetting, de periode van Mao en het hedendaagse soms zeer moderne China.
En je maakt tijdens de reis een dwarsdoorsnede van de enorme Chinese bevolking mee doordat je tussen de lokale mensen reist. Boeren, stedelingen, zakenlui, dagloners, overheidsmensen, studenten en oneindig veel anderen. Oud en jong. Hip en traditioneel. Families en eenlingen. Han-Chinees of behorend tot een etnische minderheid. Regelmatig tref je onder al die medereizigers mensen die contact met je willen maken.

Reistempo en vrije dagen
Onderweg zijn door China is een doel op zich van deze reis. En om het hele enorme China te doorkruisen is het noodzakelijk een behoorlijk tempo aan te houden. Maar we jagen onszelf niet over de kop. Om de paar dagen is er een vrije dag ingelast, om de kans te hebben rustig aan te doen en eens een dag niet te moeten in- en uitpakken. Regelmatig komen we ook al vroeg aan in een halteplaats en rest er nog een deel van de dag om rustig iets te bezichtigen of een overnachtingsplaats te verkennen. De locatie van de vrije dagen is zorgvuldig gekozen: Yuanyang, Zhangjiajie, Jingzhou, Beijing, Bairin Zuoqi en Harbin belichten elk een karakteristiek aspect van China.

Vervoer en reistijden
We kiezen voor een combinatie van de traditionele Chinese treinen, moderne hogesnelheidstreinen en openbare bussen.
Het snel groeiende HSL-netwerk is een knap staaltje van China’s vooruitgang. Er ligt inmiddels 16.000 kilometer, waarvan het overgrote deel in de laatste tien jaar is aangelegd. De HSL-treinen zijn comfortabel, efficiënt en schoon, en natuurlijk snel. We maken hierin gebruik van gereserveerde plaatsen in de tweede klasse. De kortste rit is anderhalf uur, de langste 5.
In de traditionele treinen reizen we per hard sleeper, hoewel we alleen overdag reizen. Je hebt daarin altijd voldoende ruimte omdat in deze slaapwagons geen passagiers worden toegelaten die geen gereserveerde plaats hebben. De hard sleepers zijn vaak levendig, de mensen lopen er meer heen en weer dan in de HSL’s, op weg naar de restauratie of de voor Chinezen essentiële theewatervoorziening, en vaak tref je er Chinese medepassagiers die een praatje met je willen maken. Deze ritten duren tussen de 5 en 10 uur.
We nemen verschillende typen openbare bussen. In het begin van de reis in de provincie Yunnan zijn het meestal degelijke eenvoudige bussen die plaats bieden aan ongeveer 20 mensen. Deze zijn zeer geschikt voor het bergachtige terrein. Verderop in de reis tref je meestal touringcar-achtige modellen voor 35 of meer personen. Ze zijn redelijk comfortabel, al kan de beenruimte wisselen. Er wordt in China nadrukkelijk aandacht besteed aan de veiligheid en op sommige punten is China daarin Nederland voorbij gestreefd. Bus 20 van Goes naar Hulst rijdt met 100 km/u over de snelweg zonder dat er veiligheidsgordels zijn en terwijl er passagiers in het gangpad staan: zaken die in China verboden zijn. De reisduur van onze bus etappes is minder nauwkeurig te voorspellen dan die van de treintrajecten, maar in het dagschema is telkens aangegeven of je aan het eind van de dag aankomt of al vroeger.

Hotels
We verblijven in schone hotels. Je kamer heeft altijd een eigen douche en toilet; en bijna altijd wifi. De hotels zijn gunstig gelegen.

Seizoenen
De reis kan het hele jaar door gemaakt worden. In het midden van China is het in de winter wel koud; en in het noordoosten bitter koud, daar is min 20 graden geen uitzondering, maar het voordeel is dat je je reis dan samen kunt laten vallen met Harbins beroemde Ice & Snow Sculpture Festival met zijn kleurige ijssculpturen.

Groepsgrootte
4-8 deelnemers. Met minder dan 4 mensen gaat de reis ook door, mits de deelnemers instemmen met de dan geldende afwijkende reissom.

Voorbehoud
China is een land van grote veranderingen. Er wordt veel gebouwd en gerenoveerd, en het land investeert veel in zijn infrastructuur. Door werkzaamheden aan weg of spoor, wijziging in dienstregelingen of andere onvoorziene omstandigheden kan het voorkomen dat we op een traject voor ander vervoer moeten kiezen dan in het dagschema is aangegeven. We rekenen in dat geval op je begrip en flexibiliteit.
De reis wordt uitgevoerd door de Nederlandse reisleider Pieter die de route zelf heeft ontwikkeld. Als hij door overmacht niet beschikbaar is zoeken we een vervanger. Ook in dat geval rekenen we op je begrip.

Geen details gevonden.

Reisplan

Dag 1

Vertrek

Dag 2

Aankomst in Jinghong

Transfer naar het hotel. De rest van de dag is vrij te besteden.

Dag 3

Naar Mengla

In een paar uur zijn we in Mengla. In de middag rijden we met de openbare bus door een streek vol rubberplantages naar de grens met Laos. We bezoeken hier het Xishuangbanna Tropisch Regenwoud Park. Men claimt dat China’s hoogste boom hier staat, hij is ruim 80 meter hoog. Heb je geen last van hoogtevrees dan kun je een canopy walk doen.

Dag 4

Naar Jiangcheng

Een rit met de openbare bus door landelijk gebied, dat vooral bewoond wordt door de etnische Dai. ’s Middags is er tijd om Jiangcheng te verkennen.

Dag 5

Naar Yuangyang

Bergroute met de openbare bus. Onderweg zie je onder andere theevelden en stukken bos. Rond lunchtijd stappen we over in Lüchun. Yuanyang is een levendige plaats, je treft er nog veel traditioneel geklede etnische Yi en Hani. ’s Avonds is het een gezellige drukte van belang op het centrale plein.

Dag 6

Vrij te besteden dag in Yuangyang

Yuanyang is bekend om zijn prachtige rijstvelden. Je kunt een wandeling door de sawa’s maken en/of met een busje naar de mooiste uitzichtpunten gaan.

Dag 7

Naar Kunming

Met de openbare bus onderweg naar Kunming, hoofdstad van de provincie Yunnan waar we tot nu toe doorheen reisden, blijkt je nogmaals dat Yunnan een belangrijke agrarische provincie is. Op de akkertjes worden talloze gewassen verbouwd. ’s Avonds is het leuk om je onder de gewone man en vrouw te mengen in het Green Lake Park. Ze komen er dansen, flaneren, joggen, muziek maken.

Dag 8

Naar Zhangjiajie

Sinds 2017 is Kunming aangesloten op het hogesnelheidsnetwerk. Naar Huaihua doe je er nu vier en een half in plaats van twintig uur over. Fascinerend is daar de transfer van het moderne HSL station naar het oudere centrum van de stad waar de traditionele treinen halt houden. Binnen een paar kilometer ga je twintig jaar terug in de tijd. De stad maakt een armoedige indruk en ligt dan ook in Hunan, een van de achtergebleven provincies in China’s binnenland. Vanuit het hoger gelegen Yunnan ben je meer dan een kilometer afgedaald, en hier in het Zuid-Chinese laagland is het klimaat vochtig en het weer overwegend grauw. Wellicht klinkt het minder aantrekkelijk, maar de paar uur die we hier zijn laten je een van China’s vele gezichten zien, precies het doel van deze reis. De aansluitende (geen hoge snelheid) treinrit naar Zhangjiajie duurt ongeveer vier uur. Groen heuvels en steile hellingen bepalen het landschap.

Dag 9

Bezoek nationaal park

De unieke rotsformaties maken Zhangjiajie tot het meest karakteristieke en misschien wel mooiste nationale park van China.

Dag 10

Naar Yichang bij de Drie Kloven Dam

Een treinrit van 5 uur brengt je naar Yichang. De stad ligt aan de Yangtse, met 6.300 kilometer China’s langste rivier, en de ongeschreven grens tussen Zuid- en Noord-China. Yichang is tegenwoordig vooral uitvalsbasis voor tochten naar de immense Drie Kloven Dam die een uur rijden stroomopwaarts ligt.

Dag 11

Naar Jingzhou

In de ochtend kun je facultatief een excursie maken naar de Drie Kloven Dam. Behalve dat je daarbij de dam en het ernaast gelegen sluizencomplex ziet, ervaar je hoe het is om deel uit te maken van een Chinese tourgroep en maak je mee hoe het Chinese massatoerisme georganiseerd is. Een korte rit per HSL brengt je in de middag naar Jingzhou.

Dag 12

Vrij te besteden dag in Jingzhou

Jingzhou biedt je een blik op China’s rijke verleden. De stad heeft een uitstekend historisch museum met o.a. een meer dan 2.000 jaar oude mummie. Wandelend of op een huurfiets kun je de tien kilometer lange stadsmuur volgen. Even buiten Jingzhou staat de oude Wanshoubao Pagode op de oever van de brede Yangtse. Daar heb je dan weer zicht op het hedendaagse China in de vorm van de meer dan vier kilometer lange brug die de rivier overspant. Heb je bijzondere belangstelling voor archeologie, dan kun je er ook voor kiezen vandaag de opgravingen van Xiongjiazhong te bezoeken (40 kilometer buiten Jingzhou), met rijtuigen uit de 4e eeuw v. Chr. en skeletten van de bijbehorende paarden die, zegt men, levend begraven werden – een lugubere vondst.

Dag 13

Naar Nanyang

Naarmate je noordelijker komt wordt het klimaat droger. Rijst wordt vervangen door gewassen die met minder water toe kunnen. We zijn nu in het diepste hart van China. In Nanyang ben je als buitenlander zo zeldzaam dat mensen op straat soms verbaasd stil blijven staan als ze je zien. ’s Middags heb je nog tijd om naar het stadspark te gaan, als zo vaak in China is het een levendige ontmoetingsplaats voor de plaatselijke bevolking.

Dag 14

Naar Nanjiecun

We trekken verder door de provincie Henan, door een van de minst ontwikkelde delen van China. Maïs- en korenvelden en een enkele vervuilende fabriek domineren het land. De bebouwing, en het schroot en vuil dat je soms langs de weg ziet wekken een armoedige indruk. Moderniseringen laten hier nog op zich wachten. Met liefst 94 miljoen inwoners is Henan ook een van de dichtstbevolkte provincies. Maar tallozen trekken weg uit de hier heersende poverheid. Door heel China ontmoet je mensen uit Henan: dagloners in Binnen-Mongolië, universiteitsdocenten in Lanzhou, taxichauffeurs in Sichuan, kleine handelaren in Yunnan. ’s Middags bekijken we Nanjiecun dat zich afficheert als China’s laatst resterende commune. Het Mao standbeeld op het centrale plein wordt geflankeerd door portretten van geestverwanten Marx en Engels, Lenin en Stalin, en op de gebouwen zijn slogans over gemeenschapszin aangebracht, niet toevallig in het rood.

Dag 15

Naar Anyang

Per trein steken we de Gele Rivier over, die andere enorme Chinese rivier. Hij mag dan korter zijn dan de Yangtse, zijn stroomgebied is wel de bakermat van de Chinese beschaving. De omgeving van Anyang is van onschatbaar historisch belang. Even buiten de stad ligt de archeologische vindplaats Yinxu, waar de bekende meer dan 3.000 jaar oude orakelbeenderen met schrifttekens zijn opgegraven. Deze collectie karakters vormt het oudste bewaard gebleven Chinese schriftsysteem. In de stad is ook het Nationaal Museum voor het Chinese Schrift gehuisvest. En op het terrein van de Tianning Tempel staat een uniek gevormde pagode.

Dag 16

Vrij te besteden dag in Anyang

Je kunt Anyangs historische attracties bezoeken. Ook is het leuk je in het straatleven van de stad te mengen.

Dag 17

Naar Beijing

Per HSL rijden we in drie uur naar Beijing. Onderweg passeren we Baoding, een stad die exemplarisch is voor de tegenstellingen en ontwikkelingen in het China van nu. Het was in 2014 China’s meest luchtvervuilde stad. Tegelijk is hier het hoofdkwartier van Yingli Solar, de toonaangevendste producent van zonnepanelen, en worden er rotorbladen voor windmolens gemaakt. De middag is in Beijing vrij te besteden.

Dag 18

Vrij te besteden dag in Beijing

Al naar gelang je interesses en een eventueel eerder bezoek aan Beijing kun je je plannen voor deze dagen maken. Ook tijdens een vrij kort bezoek van anderhalve dag krijg je al een goed beeld van deze metropool, je kunt bijvoorbeeld de keizerlijke Verboden Stad en het Tian’anmen Plein bezoeken, én wat van de spectaculaire moderne architectuur zien, én je tijdens een wandeling door de traditionele hutong wijken opeens in een kalm dorp wanen, én de Lama Tempel zien die zowel Chinese als Tibetaanse trekken heeft. Je kunt er ook voor kiezen een excursie naar de Chinese Muur te maken.

Dag 19

Naar Chifeng

Naar Binnen-Mongolië nu, een langzame treinrit van tien uur, de langste van de reis, door een land van lage bergen, dunbevolkt, met schaarse landbouw.

Dag 20

Naar Bairin Zuoqi

’s Ochtends blijven we nog in Chifeng. Je kunt de stad wat verkennen, of naar het interessante historische museum gaan. In de middag rijden we met de openbare bus naar Bairin Zuoqi, dieper Binnen-Mongolië en China’s droge noorden in. Tijdens een eerdere reis kwamen we op dit traject kamelen tegen.

Dag 21

Vrij te besteden dat in Bairin Zuoqi

Het onbekende Bairin Zuoqi is de grootste ontdekking die Pieter tijdens de research voor deze reis deed. Aanvankelijk was het slechts bedoeld als overnachtingsplaats. Maar het heeft zo veel te bieden waarvan niemand (ook geen reisgids) weet heeft, dat we er een dag blijven. Hier lag vroeger Shangjing, hoofdstad van de Liao dynastie van het Khitan volk, die over grote delen van Noord-China heerste. De aarden stadswallen van het in het begin van de tiende eeuw gestichte Shangjing zijn te zien aan de rand van de huidige stad. Het lokale museum heeft een interessante collectie attributen uit de Liao periode. Buiten de stad ligt een Tibetaans-Boeddhistische tempel, het thuis van Mongoolse monniken. Een groot rotsblok balanceert er precair op de rand van de rotswand boven de tempel.

Dag 22

Naar Tongliao

Oostwaarts trekken we verder met de trein door Binnen-Mongolië.

Dag 23

Naar Harbin via Changchun

Midden op de dag komen we met de trein aan in Changchun. Tijdens de Japanse bezetting werd het tot hoofdstad uitgeroepen van wat Mantsjoerije werd genoemd. We bezoeken het paleis van de marionettenkeizer die de Japanners op de troon zetten: Aisin-Gioro Puyi. Zo’n rol had hij al eens eerder bekleed, ruim twintig jaar eerder was hij als jongetje van drie jaar tot laatste keizer van heel China gekroond. Ook toen trokken anderen aan de touwtjes. Over zijn fascinerende leven werd de beroemde film The Last Emperor gemaakt. Het paleis verkeert in zijn oorspronkelijke jaren ’30 staat en geeft je kijk op zijn dagelijkse en persoonlijke leven. En op dat van enkele van de vrouwen in zijn leven. Aan het eind van de middag nemen we de HSL naar Harbin, die er ruim een uur over doet.

Dag 24

Vrij te besteden dag in Harbin

Harbin is de hoofdstad van Heilongjiang, China’s meest noordoostelijke provincie. Russische architectuur geeft de stad een geheel eigen karakter. De Sint Sophia Kathedraal is het ‘gezicht’ van de stad. Veel Russische bebouwing tref je ook langs de beboomde autoloze Zhongyang Straat. Je waant je daar eerder in Europa dan in China. Bezienswaardigheden (van bepaald uiteenlopende soort) zijn het schokkende museum dat gewijd is aan de medische experimenten die de Japanners in WOII uitvoerden op krijgsgevangenen en burgers; en het fokcentrum van Siberische tijgers dat even buiten de stad ligt. In de zomermaanden is het een drukte van belang langs de rivieroever. Er varen boten naar de overkant, en de oude spoorbrug is opengesteld voor voetgangers. Boek je de reis met vertrek in december, dan maak je Harbins befaamde Ice & Snow Sculpture Festival mee, een leuk en kleurrijk spektakel.

Dag 25

Naar Heihe

Na een laatste etappe van zo’n 600 kilometer die we half per trein en half per bus afleggen bereiken we Heihe, het eindpunt van de reis aan de grens met Rusland en Siberië die gevormd wordt door de rivier die de Russen de Amoer noemen en de Chinezen de Heilongjiang (letterlijk: Zwarte Draak Rivier).

Dag 26

Vrij te besteden dag in Heihe

Chinese handelaren en taxichauffeurs spreken je hier consequent in het Russisch aan. Een buitenlander, dat moet haast wel een Rus zijn. In de grote markthal nabij de grenspost en in de winkelpromenade in het centrum van de stad wordt allerhande Chinese en Russische koopwaar aangeboden. In de zomermaanden heb je gelegenheid een rondvaart over de rivier te maken. Van begin november tot vroeg in het voorjaar is die goeddeels dichtgevroren. Een wandeling langs de oever is altijd mogelijk. Wil je nog in de omgeving van Heihe kijken, dan is in het najaar de beboste Jinhe Kloof een goede bestemming. Hij baadt dan in herfstkleuren. Historisch interessant is de plaats Aigun, waar in 1858 een verdrag werd gesloten dat China dwong een enorm stuk grondgebied over te dragen aan Rusland. Een museum doet deze geschiedenis uitvoerig uit de doeken.

Dag 27

Vertrek

We zijn aan het eind van onze reis dwars door China. Een dwarsdoorsnede door het enorme land met zijn verschillende landschappen en klimaatzones. Een dwarsdoorsnede van de geschiedenis ook, van het begin van de Chinese beschaving tot de moderne tijd. En altijd reizend te midden van een dwarsdoorsnede van de Chinese bevolking. Nu rest alleen nog een transfer van het hotel naar de luchthaven.

Dag 28

Aankomst in Nederland

  • Overnachtingen in hotels (2-persoonskamers met douche en toilet).
  • Luchthaventransfers
  • Vervoer volgens programma met openbare bus, trein en HSL.
  • Nederlandse reisleider
  • Alle genoemde excursies
  • Belastingen en vergunningen
  • Internationale vlucht
  • Visum voor China
  • Boekingskosten (€ 35,- inclusief STO garantie)
  • Maaltijden en dranken
  • Entreegelden
  • Optioneel vervoer op de vrije dagen
  • Persoonlijke (hotel)rekeningen en uitgaven
  • Fooien
  • Eénpersoonskamertoeslag € 390,- (verplicht indien de kamer niet gedeeld kan worden)
Prijs Naam Start Einde Group (Min-Max) Seats left Perso(o)n(en) Prijs
  • dwarsdoorsnede
    maandag
    16 december 2019
    28 dagen
    zondag
    12 januari 2020
    1 - 8 Perso(o)n(en)
     
    Available Seats: 8

    Volwassen ( 1 - 8 Perso(o)n(en) ) 2,595.00 /Persoon

    - +
  • dwarsdoorsnede
    zaterdag
    9 mei 2020
    28 dagen
    vrijdag
    5 juni 2020
    1 - 8 Perso(o)n(en)
     
    Available Seats: 8

    Volwassen ( 1 - 8 Perso(o)n(en) ) 2,595.00 /Persoon

    - +
  • dwarsdoorsnede
    maandag
    20 juli 2020
    28 dagen
    zondag
    16 augustus 2020
    1 - 8 Perso(o)n(en)
     
    Available Seats: 8

    Volwassen ( 1 - 8 Perso(o)n(en) ) 2,595.00 /Persoon

    - +